Avatar Elder Scrolls V: Skyrim Anmeldelse

Af:Snydekoder 4515 dage siden i Spilforum      

Titel: The Elder Scrolls V : SkyrimUdgivelses: Dato : 11 November 2011 Udvikler: Bethesda Game StudiosUdgiver: Bethesda SoftworksGenre: Open-World Action RPG*Historie*I The Elder Scrolls 5 spiller du som en Dragonborn .Du starter ud som en fange på en vogn, Sammen med lederen af Stormcloaks, Ulfric. Kampen mellem de rebelske Stormcloaks og The Imperials var nær slut, men før din henrettelse komme Titel: The Elder Scrolls V : Skyrim
Udgivelses: Dato : 11 November 2011
Udvikler: Bethesda Game Studios
Udgiver: Bethesda Softworks
Genre: Open-World Action RPG


*Historie*

I The Elder Scrolls 5 spiller du som en Dragonborn .
Du starter ud som en fange på en vogn, Sammen med lederen af Stormcloaks, Ulfric. Kampen mellem de rebelske Stormcloaks og The Imperials var nær slut, men før din henrettelse kommer en drage flyvende og smadrer byen ”Helgen”. Du slipper væk, Men det gør også Ulfric, Og kampen starter igen.
Du sendes til Whiterun, Og herefter starter dit eventyr.

Det er et par hundrede år siden Oblivion.
Din mission er at finde ud af hvad det betyder at være ”Dragonborn” og hvorfor dragerne kommer tilbage efter århundreder
Undervejs vil du finde referencer til TES IV (The Elder Scrolls 4 : Oblivion). F. eks The Blades, Hvad deres mission EGENTLIG gik ud på.


*
Et nyt Kapitel: Skyrim.*

Dem der har spillet Oblivion, Eller Morrowind vil nok kende til serien TES rimelig godt.
Skyrim er den femte, De er cirka 5 år siden Oblivion kom ud, Og det spilles stadigvæk.
TES er kendt for have en masse content, Og massevis af timers underholdning. Skyrim er ingen undtagelse.
Der er faktisk endnu flere timer I Skyrim end I Oblivion pga deres ”Random Quest Generator” som er blevet smidt ind.
Jeg har ikke udforsket alt endnu, Det er et gigantisk spil, Og selv med en hel weekend non-stop 34 timers gaming og udforskning sidder jeg stadigvæk med op til flere steder jeg ikke kender til, Og tusinde quests som jeg har undgået for at kunne se mere af Skyrim.

Det er Open World, Så du kan gøre præcist hvad du lyster, Som altid. Der dem som vil tage det langsomt, Få et hus I Whiterun, Slappe af. Klare noget arbejde her og der, Spørge nogle Inn-Keepers om de har en opgave for at tjene nogle hurtige penge, Og generalt bare have en afslappet stil.
Og dem som vil ud og udforske den ellers rigtig store verden af Skyrim, Måske endda søge ind I Winterholds Mages Guild.
Mulighederne er mange. Du kan klare små missioner for alle indbyggere I whiterun, Eller hoppe videre til en anden by og det samme, Eller finde dig en Guild. Lige meget hvad du vælger er der timer, Atter timer af underholdning.

Main questen er relativ kort. Dog ikke nær så kedelig som Oblivion. Hvilket er et plus.
I stedet for at hoppe fra den ende helvedes portal til den anden, Løber du nu rundt I Skyrim og leder efter spor, Og svar på hvordan dragerne er kommet tilbage. Som sagt er Main Questen meget kort, Og kan nok hurtigt klares på 5 – 10 timer. Men TES har altid handlet om ”din” karakter, Og ikke selve historien.
Mange der spiller TES ligger Main Questen til side, Og går I gang med de mange andre ting man kan lave, Mig inklusiv.






*Guilds.*

Det glæder nok mange at høre både Thieves, Mages, Fighter’s og Assassin’s Guild vender tilbage, Under nye navne. Men stadigvæk I bund og grund det samme.
Der er The Companions, En Fighters Guild, Dog den som minder mindst om den gamle.
Thieves, Og The Dark Brotherhood er stadigvæk I bund og grund et samme. Der er ingen Gray Fox som I det tidligere, Og The Dark Brotherhood ligner sig selv, Bortset fra den lille detalje at de har mistet en stor del magt, Og der er utrolig få af dem.

Jeg har personligt klaret The Dark Brotherhood, Mages Guild og sniffet rundt I Thieves Guild. På 40 timer havde jeg ikke tid til mere. Der er virkelig meget som skal klares. Snigmyrde folk har altid været en underholdene vej for mig at gå. I Oblivion havde du meget få muligheder for at lege rundt. Det blev sværere og sværere, du mistede hurtigt muligheden for at finde dit mål midt på gaden. Og skulle snige dig rundt indtil det blev aften før du kunne få et rent skud uden vagter.
Dette har Skyrim byttet rundt på.
Oven I ”main questen” af The Dark Brotherhood får du en gruppe mål af en af de andre Assassins. Disse lever I verden som alle andre, og er ikke nogen som er smidt ind I et bevogtet fængsel, Eller en Dungeon. Noget jeg personligt virkelig har savnet.
Og en anden ting som også er smidt ind (Som af en eller anden underlig grund ikke var med ind I Oblivion) er questen ”Dark Brotherhood Forever” Som du får adgang til når du klarer guilden’s main quest. Du får at vide du skal møde nogen, Du møder dem, De giver dig penge, Og du dræber hvem de beder dig om.
Det er noget der giver et stort plus I min bog.

Jeg må dog sige at guilds generalt har en meget kort main quest, Mages guild f. eks havde en fin historie, Spændene, Dog en smule forudsigelig. Igen, Hvis man søger efter den fulde nydelse af, en guild eller by. Så skal man klare side quests.





*

Perks, Og Skills.*

En af de ting som jeg ikke brød mig om I Oblivion var kamp systemet. Det var meget firkantet. Slå en, to, måske tre gange, Og blokér fjendens angreb. Gentag indtil fjenden ligger død.
Kampen virker mere levende I Skyrim. Du ser fjenden fumle med sin hammer, Parat til at svinge den, Og du ved du skal fjerne dig, Eller også får du en massiv hovedpine.
Jeg fandt kamp systemet rigtig svært, Især da jeg benytter mig af en bue, Og en daggert til nærkamp. Men virkelig underholdene. At blokere med sin dagger har ikke rigtig den store effekt. Og det gav mere mening at flytte mig fysisk for at undgå angrebet. Igen, Svært. Men underholderne!

Skyrim byder også på noget helt nyt! Dual wielding, Og perks.
Lad os starte med Dual Wielding.

I Oblivion havde du muligheden for at løbe rundt med et et håndsvåben og en Torch, Eller skjold. Nu har du muligheden for at løbe rundt med to sværd,Et sværd og en magi, Endda to magier!
Det fjerner selvfølgelig muligheden for at blokere, Men det er prisen for ekstra styrke.
Dette gør mulighederne for at spille som ’du’ har lyst til endnu større. Et typisk vej for mange var ”Spellsword” Som det blev kaldt. Dvs en Mage, med heavy armor og måske et sværd, Eller lignende.
Nu, Med muligheden for at bære et sværd I den ene hånd, Og en magi I den anden er det en drøm kommet til livs for mange.


Skyrim tilbyder også et stort udvalg af Perks. Level op er ikke længere ”Vælg 2 stats”. Du får nu muligheden for at øge din Magicka, Health, Eller Stamina. Og du bliver derefter bliver du givet et point.
Alle dine evner har hvert et træ. Du kan opgradere et enkelt træ hvert Level. Jo mere Skill du har, Jo mere får du adgang til at unlocke. F.eks Archery, Hvis du har 40 skill I arhcery (Som trænes ved at bruge din bue I kamp) kan du vælge en opgradering som gør du kan Zoome ind med din Bue. Derefter kan du vælge at få en anden opgradering som gør tiden langsommere når du zoomer ind.
Et meget interessant træ, Der er dog nogle kedelige nogle.
F.eks de fleste magi træer. Mange af dem er ikke meget andet end halveret magicka cost på Novice, Apprentice, osv. Det er dog nogle opgraderinger unikke for dem alle.
Der er dog noget interessant I dem alle. Restoration har en rigtig sen passiv som helbreder 250 hp næste gang du rammer 10% hp (Kan kun aktiveres én gang om dagen).

Det nye Perk system igen, Tillader dig at spille som ’du’ lyster.



*Grafik og Lyd*


Grafikken I Skyrim har der været en del snak om. Og I virkeligheden er det smag og behag. Imens Oblivion havde en mere ”glat” stil, har Skyrim taget fat I noget mere råt.
Det ses tydeligt tæt på at grafikken ikke er det bedste sammenlignet med titler fra denne tid, Men når du står på et bjerg og stirrer ud over Skyrim gør det ingen forskel.
Landskabet er fantastisk smukt, man føler virkelig der er lagt meget arbejde I det hele.

Det, oveni lyden har du opskriften på en forbydende oplevelse. Jeg har op til flere gange siddet klistret til skærmen imens jeg har redet min hest.
Ejere af Surround Sound headsets er meget heldige, Skyrim lyder utroligt med sådan et par. Man sidder fængslet klistret fast til skærmen, Glemmer tid og sted og bare nyder oplevelsen.

Imens grafikken til nogens smag kunne være mere præcis, kan man ikke argumentere med hensyn til lyd effekt, og music.




*De Sidste Ord*


Spørgsmålet er ikke ”Er skyrim et godt spil” Spørgsmålet er, Kan du lide genren?
Hvis du er typen som elsker singleplayer open-world ”Gør hvad du vil, fordi du kan” Fantasy RPG type spil, Er Skyrim helt sikkert for dig.
Der er ingen tvivl at Skyrim vil blive spillet mange måneder, Hvis ikke år endnu for RPG elskere.
Og hvis du smider mods ind I billedet, Som allerede eksisterer massevis af selvom spillet kun har været ude I kort tid, Vil spillet vare endnu længere.

Dette her helt sikkert et must-have for alle RPG gamers.




Der bliver tilføjet billeder, Og jeg retter måske lidt på noget småt når den smides ind på bloggen.