Avatar Heroes : Might & Magic VI anmeldelse

Af:Snydekoder 4547 dage siden i Spilforum

Titel : Heroes : Might & Magic VI Udvikler : Blackhole Udgiver : Ubisoft Udgivelsesdato : 13. Oktober 2011 Platform : PC Genre : Tur baseret Strategi *Dynasty* Da jeg startede spillet var det første jeg fik øje på var den nye "Dynasty" funktion. Spillet byder på diverse Dynasty våben som (Hvis du har spillet de tidligere spil) Fungerer som et in-game våben, Bare med mulighed for at blive be Titel : Heroes : Might & Magic VI
Udvikler : Blackhole
Udgiver : Ubisoft
Udgivelsesdato : 13. Oktober 2011
Platform : PC
Genre : Tur baseret Strategi

*Dynasty*

Da jeg startede spillet var det første jeg fik øje på var den nye "Dynasty" funktion.

Spillet byder på diverse Dynasty våben som (Hvis du har spillet de tidligere spil) Fungerer som et in-game våben, Bare med mulighed for at blive bedre og bedre jo mere de bliver brugt. Et eksempel kunne være 'Oblivion' staven du kan få via UPlay points. Våbnet starter som Level 1, Og får flere bonusser jo højere level våbnet stiger (Bemærk det er selve våbnet, Ikke dit Dynasty level). Du får op til 5 levels og 5 forskellige bonusser, Dette kan gå fra mere mana, Magic, Might osv. og endda abilities. En meget interessant detalje som giver spilleren et mål, En grund til at spille. Noget som er blevet en standard inden for de senere spil titler, Især First Person shooters genren med deres progression og level system der unlocker nye våben.

Heroes 6 byder også på en hel ny faktion. Ved navn Sanctuary.
Sanctuary’s design er baseret på vandvæsner og Japanske samuraier. ”En underlig kombination” Tænker man nok til at starte med. Men underligt nok fungerer det!

Ubisoft har på det seneste med deres nye titler krævet at folk har internet adgang for at kunne spille deres spil. Et eksempel ville være The Settlers 7 som stoppede spillet hvis din forbindelse røg ud.
De har gjort det lidt mindre synligt I heroes VI. Den nye Dynasty funktion er connected til "The Conflux". Dette gør at dine Dynasty våben, Dine levels, xp osv. forsvinder når du mister forbindelsen. Dvs. folk med henblik på at piratkopiere må kigge videre. Du mister nemlig en af de større fordele I spillet ved at spille I offline mode.
En fin metode at få folk til at spille online uden at føle de er fanget, Men på den anden side kan det være rigtig irriterende for dem som ellers havde fortrukket offline gaming som I tidligere Heroes

*Heroes, Might, Magic, Blood & Tears.*

Det nye Heroes har fået en del tilføjelser I forhold til Heroes 5.

Den største ændring er Skill systemet. Du er ikke længere afhængig af tilfældigheder, Du kan selv skræddersy din hero som -du- har lyst til.
Hvis du fortrækker en meget offensiv taktik kan du vælge de skills du syntes du får brug for. I Heroes 5 blev man nød til at arbejde med hvad man nu havde. Det kunne nemt ødelægge ens strategi, Og derved gøre spillet noget mindre sjovere.
Din hero kunne hurtigt blive ødelagt hvis det du lige sad og manglede ikke kom frem da du gik op I level.
De nye skills er delt op I Might, Og Magic. Du kan selv vælge hvilken skills du vil have, Selvom du har en Might champion kan du sagtens få Magic spells. Du vil dog ikke blive nær så god som hvis din hero var af Magic typen, mana, Magic Power og så videre kræves for at blive effektiv, som du får automatisk når du får din Magic hero kommer op I level. Samme gælder din Might hero som får ekstra Might Power og derved gør dens angreb stærkere.
Desuden er du også lidt begrænset med hensyn til spells af den modsatte type. Din Might hero har kun adgang til de første 2 tier skills I Magic træerne, Og omvendt.
Jeg syntes det er en fin måde at give spilleren frihed til at gøre hvad de har lyst til, Og på samme tid sørge for der egentlig er en forskel på dit valg af Hero.
Et godt eksempel på hvordan dette ville fungere vil være hvis du nu havde en Magic hero, Og syntes du manglede +25% experience, Mere guld eller andet små godt som ville gøre din Hero eller økonomi godt.
Eller på den anden side en Might hero som har brug for, Lad os sige Heal til sin hær, Så kan man sagtens få fat I en basic / Mass heal spell, Da der ikke findes en Tier 3 gør det ikke forskel for lige denne skill, Selvom du dog mister en del punch pga. mangel af Magic Power. God alligevel da den nemt kan redde et par vigtige mænd.

Der er også tilføjet et nyt "system" til din Hero. Dine handlinger har bonusser alt efter hvad det er.
F.eks. Hvis du møder en lille gruppe monstre med en stor stærk hær får du nogle gange muligheden for at Angribe, Eller lade dem flygte. du bliver tildelt Blood eller Tears point alt efter dit valg. Blood gives ved det fleste offensive angreb (F.eks. mange Fire spells giver Blood point), Og Tears ved ”defensive” handlinger (F.eks. Heal, Eller diverse buffs). Ved 300 & 1000 point får du muligheden for at opgradere din Hero. Du får en enkel magi ved 300, Og en ny ved 1000. Om de kan aktives eller om de er passive kommer an på din Faction, Og om det er en Might eller Magic hero. Desuden bliver dit udseende også ændret både I kamp og på kortet
Jeg må sige at de virkelig har fået fat i en god idé, Jeg kan virkelig se potentialet, Men jeg undrer mig da over hvorfor de ikke har gjort mere ud af det. En enkel magi her og der kan selvfølgelig være effektivt, Men det er ikke helt nok til virkelig at fokusere på at få de point. Jeg ville godt have set lidt mere gjort ud af det. Man må da håbe en Expansion vil fokusere mere på Blood & Tears, Selvom jeg tvivler, Kan man da altid håbe.

*Campaign & Dynasty.*

Inventory, Våben, rustning, osv. har altid været en del af Heroes som jeg har kendt det. Det er åbenlyst at et XP og level system ville komme Ind I spillet. Som I alle nye spil nu om dage er der (næsten) altid en slags Progression system implanteret, Jeg syntes dog det mangler en del balance. Starten af spillet har næsten ingen effekt I de senere levels. Da den XP du får brug for mange doubles er du næsten tvunget til at sidde I et langt spil og farme I kamp med store hære Imod hinanden, Det kan blive kedeligt rigtig hurtigt og det er en smule plat at de ikke har balanceret spillet til at give dig rimelig XP I både start og slutning af spillet, Folk havde nået maksimum level allerede et par dage efter Release.
Igen, Må man håbe de udgiver en eller anden form for update som ordner de måder at nå max level på få spil, Og sørger for at man føler man kommer fremad I level selvom du er I start, Eller midten I spillet.
Dog har levels ikke den største indflydelse på dit spil selvom det er rart at have noget at gå efter, Om det er traits eller nye Hero billeder.

Dine nye Dynasty våben kan skaffes gennem enten speciel content "deluxe edition", Uplay points og Kampagnen.
Jeg må indrømme jeg føler mig en lille smule snydt at jeg er nød til at spille de 5 forskellige kampagner Igennem for at få fat I et Dynasty våben som jeg kan bruge I custom games.
Jeg har personligt aldrig spillet kampagnen I HoMM. Det har altid været random scenarios og custom maps for mig, At næsten at været tvunget til at spille kampagnen er jeg en smule skuffet over.
Men på den anden side har det også fået mine øjne åben for deres faktisk rimelig fede kampagne.
Nok er målene en smule underlige, Som f.eks. I Stronghold kampagnen kommer du til et punkt hvor du skal igennem 2 fjendtlige Heroes begge enten Deadly, Eller Hard (Alt efter hvor godt du har holdt på dine mænd) Og derefter ud til en båd som vogtes af en gruppe af cirka 200-300 af hver type Griffin Empire "core" soldiers. Den sidste kamp I sig selv kræver en smule tænkning, Dog umulig at komme igennem de to første.
Jeg fandt først ud af senere at jeg skal undgå kamp med begge heroes, Og at de ville ignorere mig hvis jeg ikke stod midt I vejen for dem. En underlig del, Ikke helt åbenlyst.

Men på den positive side er kampagnen faktisk også rigtig sjov. Spillet mangler den der "Generate Scenario" funktion, Men kampagnen er en fin erstatning. Dine mål og fede humor som bliver smidt ind I de samtale vinduer der bliver smidt op i ansigtet på dig op til flere gange per mission er noget jeg må give dem et stort plus for. Jeg har selv siddet og fniset lidt gennem nogle af missionerne.

Jeg må da indrømme at historien ikke rigtig er noget der tiltaler mig, Jeg forstod heller ikke helt hvordan den kunne hoppe fra prologue ind I en 5 delt kampagne, En for hver faktion, Og så have en Epilogue unlocked til sidst. Jeg fik ikke spillet igennem alle kampagnerne, Men Prologuen og Stronghold kampagnen er i hvert fald ikke hægtet sammen. De går måske op I en større enhed hvor man skal spille igennem dem alle for at forstå historien, Men de mange timer HoMM er kendt for at opsuge bliver det måske en smule svært at huske hele historien når man går igennem spillet.
Men igen, HoMM for mange mennesker har aldrig handlet om selve historien, men mere det unikke gameplay ;)

Gameplay : 8/10

Grafik : 7/10